lørdag 6. juni 2009

På gjensyn Guatemala!

Maaaange gode avskjeder er gjort og nå har jeg jammen kommet til den siste dagen her i Guatemala!! Dagene har gått som en rull dopapir.. jo mer man nermer seg de siste tørkene, jo hurtigere går det! Jeg reiser i dag, lørdag ettermiddag, gjennom Chicago og Frankfurt, og kommer hjem mandag ettermiddag!! Norge virker langt unna.. ikke langt unna.. lang unna.. ikke langt unna.. -og tanken på å komme hjem til den norske hverdagen melder seg som veldig forlokkende, og litt skremmende:) Det er så mange glimt som forsvinner på veien fra Guatemala til Norge. Det er så mange opplevelser som forblir i mitt hjerte, og jeg undres på hva dette året har gjort med meg... Å være et år i en annerledes kultur, og ikke minst jobbe alene og tett sammen med lokalbefolkningen, har gitt mange nye perspektiver på hvordan andre mennesker tenker og lever ut i fra deres kultur, hvilke styrker og kunnskaper som finnes... og hvilke utfordringer fattigdom, dårlig politikk og mye usikkerhet utgjør. Jeg er så glad for alt jeg har lært, og har en følelse av at flere skylapper har falt bort foran øynene mine. Det har ikke vært smertefritt, men det har vært uendelig spennende, verifult og laererikt:) Å befinne seg på et annet kontinent enn alt som er kjent og alle jeg har kjær, har også gitt perspektiver på verdien av å ha en god familie, verdien av gode venner og verdien av å kjenne sin kultur. Jeg takker Gud for at jeg har så mange gode mennesker å komme hjem til, og gleder meg sååååånn til å se dere igjen;) Takk for alle gode tanker og varme hilsener alle sammen!! Hasta pronto Noruega y hasta luego Guatemalaaaa!

5 kommentarer:

mari mekko sa...

VELKOMMEN HJEM KJÆRE INGVILD!

Aina Marie sa...

Hei Ingvild!

Nå har du kanskje alt landet på norsk jord. Er takknemlig for guaglimtene gjennom året som har gått. Du er til stor inspirasjon! Lykke til med å lande i hjemlandet. Gleder meg til å snakke med deg neste gang våre veier krysses:-)

God sommer og god klem fra Aina Marie

Anonym sa...

It's nice to see people who lived in Guatemala and knew it well and like it, like you did (as i can see in your blog). I lived in Guatemala City, now I live in Italy and sometimes I can't see the difference between the two cities, you know, because Guatemala City is like any big city in the world; where you were it was really different from european cities so feel blessed because you met nice people there.

"Un grande abrazo para la canche"

lol!

mari mekko sa...

Hei Ingvild!
Jeg synes du bare kunne fortsatt med bloggen jeg! For meg er det nesten (bare nesten) det samme om du er i Guatemala eller Østfold!
Jeg likte bloggen veldig godt!

Carina sa...

Hei Ingvild! Har sett på noen av bildene dine, og det ser ut som om du har hatt en utrolig flott tid i Guatemala!
Og så vil jeg gratulere deg som gift dame :)

Hilsen Carina Hals.