onsdag 19. november 2008

Jobben min i Patzun

Foto: En kreativ jobb med en haug herlige barn!
To måneder har jeg nå jobbet torsdag og fredag, morgen og ettermiddag, i den lille byen Patzun, mens mandag til onsdag rommer kontordager i hovedstaden:) Hver onsdag morgen pakker jeg dermed med meg det aller nødvendigste og etter endt arbeidsdag, reiser Damaris og jeg av gårde med lokalbussen til Patzun. Her venter GYPI gruppen (Global Youth Peace Building Initiative) med 36 aktive og dyktige barn og ungdommer, som frivillig har lyst til å delta for å utvikle seg, lage vennskap, og lære mye nytt! Noe av det de lærer er å ta gode valg, jobbe i team, bli kjent med andre land i verden, forstå mer av Guatemalas situasjon og hvorfor konflikter oppstår og å ta annsvar.Foto: "Det er vårt eget ansvar...hvordan vi er mot hverandre og om valgene vi tar er gode," underviser ungdomslederne fra Guatemala til barna, som etterpå kommer med sine tanker.

Etter litt lek tar jeg over med den praktiske delen, som inneholder kunst og forming:) Målet er å stimulere skapergleden, utvikle deres uttrykksmulighet, øke kreativiteten og gi de gode mestringsfølelser. Siden de fleste av barna er fattige og jobber i tillegg til skolen, er det også et mål å lage noe som kan selges. Gjennom tegning, maling, leire og materialer de har billig tilgang til, slipper vi dermed kreativiteten løs og har det gøy:)
Foto: Kreativitet og skaperglede:)
De første ukene har jeg undervist tegneteknikker og bruk av farger, der barna har gjort fantastisk framgang! I Antigua solgte vi postkort med noen av tegningene, dere pengene skal brukes til at barna får sitt eget tegneutstyr til å fortsette kreativiteten hjemme:) Foto: Konsentrerte gutter med hver sin tegneoppgave mens de lytter til rolig musikk:) Foto: Siden det er lite forming i skolen, er gleden over å få tegne og bruke mange farger stor:) Foto:"Seño, seño, como dibujo..?" (Frøken,hvordan tegner jeg..?)Foto: Kevin, 11 år tegner familien sin! Foto: Framskritt gjennom fire tegnetimer!
Etter seminaret i Antigua fikk jeg en gave bestående av mange rester med akrylmaling:) Dette blandet jeg ut med litt vann, og så lekte vi oss med bruk av hender, sugerør, gafler og tannkoster til det ble fargerike resultater, som vi skal lime som dekor rundt blikkbokser vi har funnet i søpla.Foto: Lety, en av ungdomslederne jeg jobber sammen med, deltar med et stort smil:)
Med ønske om å lage en billig trolldeigmix har jeg prøvd ut mange ulike typer oppskrifter, men siden alle trenger ovn, som mange ikke har, fant jeg heller en utrolig billig plastilinaleire som tørker i sola. Dette var en perfekt leire til å lage fløyter, som barna formet til kreative dyr:) Foto: Tuuut-tuuuut:) Budjett: kr. 2,50 pr. fløyte!
Foto: Når sola varmer på dagen er det deilig å sitte ute!
Under en søndagstur til Chinautla, 1 time utenfor hovedstaden, fikk jeg kjøpt med meg 10 kilo keramikkleire til under 10 kroner. Dette tok jeg med på bussen til Patzun, der vi lagde lysestaker til jul, som videre skal brennes i en selvlaget vedovn:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Kjære Ingvild!
(takk for kommentar)

Oi! Nå var det jammen en god stund siden jeg har vært inne på bloggen din - godt å endelig se litt farger igjen. Både bildene og teksten og kreativiteten og gleden som ligger under begge deler når helt fra til meg her jeg sitter på MFs datarom. Og jeg blir berørt. Du formidler menneskelighet godt!

Du inspirer Ingvild. Fortsett å bruke kreativiteten din til å skape håp, drømmer og muligheter.

Her på MF er eksamen like om hjørnet og det er tid for seine kvelder på lesesalen og hyppig kollokviering. Da går tidvis tankene tilbake til i fjor:-) i går kom det litt snø på Majorstua.

Men det er godt å følge med på bloggen din. Virkelig! Det gir mulighet til å se og påminner om at verden er så mye større enn en liten utdanningsinstitusjon i Norge!

Massevis av lykke til videre og velsignet advent!

-Aina Marie