tirsdag 26. mai 2009

Tre på topp:)

Tre ting som er "kjekt å ha" i Guatemala:
- fleksibilitet og innsynsvilje
- Noe som binder fast telefon og lommebok til veska.
- sansen for mais og bønner;)
Tre lærdommer
- Man kan ikke legge sin glede i andres hender, man må finne den selv. (Dvs. ikke såres når takk ikke høres, når planer uomtenksomt snus på hodet eller når penger er viktigere enn vennskap.)
- Hvis man ikke har for store forventninger eller planer er det lettere å ta imot og nyte de gode øyeblikkene som dukker opp underveis.
- Man må ofte ta det første skrittet for å skape tillit og vennskap selv, men.. å møte varme mennekser som fortrolig har lyst til å inkludere, vise rundt og bli godt kjent er en gave!
Tre adopterte ting
- Hilse på alle i gata og møte fok med et kyss på kinnet.
- Bruke myyyye tid og oppmerksomhet på å forstå ikkeverbal og verbal kommunikasjon.
- Spise varm mat til alle måltider, og nyte solmodne frukter og magiske maiskolber på torget;)
Tre utfordringer med å komme hjem
- Huske alle møtene med mennesker som sliter for å få
hverdagen til å gå rundt.
- å få alt for mye tid alene, da jeg alltid er omgitt av masse mennesker her.
- hva jeg vil gjøre med privilegiet av å være nordmann..
Tre ting jeg gleder meg til å møte i juni
- Famile og gode venner!!!
- friheten til å sykle og vandre trygt omkring
- Høre vitser og kjappe kommentarer fra et kjent språk;)

2 kommentarer:

Camilla sa...

Jeg gleder meg til å gi deg noen kjappe komentarer Ingvild!
Velkommen hjem skal du være:)

Klem Camilla

bernt gulla sa...

Ingvild - herlige datterdatter!
Vi har lest din siste blog, den fengslet oss. Vi er veldig imponert over innsatsen din i Guatemala. Du har hjulpet unge og gamle til å kunne gi uttrykk for følelsene sine gjennom kunst, det er så flott!Og du har virkelig vunnet innpass blant indianerne.
En praktfull gjerning har du gjort GRATULERER! Hjertelig fra mormor og
morfar