mandag 4. mai 2009

Litt om det å være kjæreste i en annen kultur

Foto: Går man en ettermiddagen i en av sidegatene i Patzun, er man nesten garantert å møte intime kjærestepar.. kulturen motbyr nemlig at kjærester blir med hverandre hjem før man er gift! Først når gutten med sin familie har bedt jenta og hennes familie om hennes hånd, sammen med en rekke gaver, og bryllupsfesten er over, kan de gå over dørstokken sammen...

Men... Fredag kveld sitter jeg hjemme hos en familie i Patzun, som har invitert meg på kveldsmat. Stemningen er god og praten går i ett, da mammaen plutselig gisper; Min datter har ikke kommet hjem!! -og forsvinner ut døren med mannen like etter. Uten helt å skjønne det store dramaet, hører jeg flere og flere hulk, og kjenner stemningen tetne til noe sårt og tragisk. På kjøkkenet sitter jeg igjen med minstejenta i familien på tolv år, som forklarer... Søstra mi er bare 18, og har hatt en kjæreste i to år. I dag dro hun ut med kjæresten, men hun er alltid hjemme igjen til kvelden. Nå er klokka snart ni, og det betyr at hun har blitt med han hjem! Og hva betyr det? lurer jeg. Det betyr at hun ikke kan komme tilbake hit.. nå må søstra mi gifte seg! Jeg ´skjønner straks alvoret og morens høye hulk fra soverommet. Foreldrene har støttet datra økonomisk til utdanning for at hun skulle få en annen fremtid enn de. Nå må hun mulig, som mange andre, slutte utdanningen og begynne å stelle sin mann. Og skammen hun har påført familien er stor!
Neste helg blir jeg invitert av den samme familien på nytt. Denne gangen på bryllup... men uten fest og smil! Da jeg kommer inn døra, hører jeg på nytt gråtkvalte hulk og en streng stemme. Gutten og jentas familie er samlet i en stor sirkel, med det kommende ekteparet i midten. På gulvet er det stablet opp store kurver med mat og drikke, som en gave fra guttens famile. De følgende tre timene blir jeg vitne til en endeløs sjennepreken og omsorgsfulle hjertesukk fra datras far, mor, onkel og bestefar... mens paret sitter på gulvet uten et ord...
Men alt har en ende.. De store talene avluttes med en underskrift, og ja.. så er de gift!Etter at familiene har introdusert seg for hverandre, forsvinner guttens familie og det nygifteparet, som nå skal bo på guttens familetomt. Vi andre blir sittende igjen med all maten.. alle skrubb sultne etter den intense stunden!Da huset ikke har mange stoler, spiser vi like godt bryllupsmiddagen på gulvet:)

Ingen kommentarer: