mandag 17. november 2008

Ny tur til Xela

Mellom min jobb i Patzun får jeg plutselig en ny anledning til å dra tilbake til vakre Xela, og det er med kjempestor gjensynsglede jeg møter SPOR ungdommene som er ferdige med sine fem uker med grammatikk og spanske gloser! Oppgaven min er å møte skolen og ungdommene for å skrive evalueringsrapporter, men jeg får også tid til mer.. SPOR ungdommenes favoritt kafeer og diskoteker, skolens interessante filmer om Guatemalas kultur, morgener med egen spanskpugging i parken, gode prater med skjønne og dyktige Ane fra Vennskap Nord/Sør, tid med familien jeg bor hos og deres fantastiske frokoster og til slutt en lang dag i fjellet med Roland..Foto: Ane og SPOR gjengen:)
Tur til fjells: Etter å ha tatt fire ulike busser og haiket med en bonde kommer vi fram en liten bygd, der vi besøker tre lutfattige familier som gledelig byr oss på den maten de har, 5 tortilla og litt ris. Solen titter gjennom hullene i blikktaket, og jeg tenker hvordan jordgulvet må se ut når det regner inn. Hele huset er av for øvrig bare av blikk, noe som ikke akkurat isolerer når kulden setter inn om natten, der de bor over 3000 m.o.h.
Foto: Roland lytter til hvordan livet står til oppe i fjellet.
Foto: Familien ønsker oss velkommen i døra!
Foto: Den yngste datteren, Margarita, med maisplanter og utedoen i bakgrunnen.
Foto: Den eldste datteren, Rosalia, som selv har brodert drakten hun har på seg, viser frem sitt neste prosjekt.
I den ene familien kommer datteren hjem med feber og stor forkjølelse, etter endt skoledag med eksamen. Dette er vist vanlig på grunn av kulden. At mennesker må leve underernært under slike kår er utrolig frustrerende og trist. Uten å kunne løse deres problem gir jeg den syke jenta ullgenseren min fra Norge, c-vitaminer og taktape som midlertidig kan holde vannet unna.. det som heller er en langsiktig hjelp er skolestipendet vi har med som støttes av Hannells stiftelse i Sverige…
Foto: Stolt jente skriver underskriften sin i det hun mottar skolestipend. Mange jenter bærer på drømmer om å gjøre mer enn å jobbe i huset.
Foto: Erika viser frem kaninbamsen sin, med storebror i bakgrunnen.
Foto: Ingen kan ta fra dæ.. fargan du viste mæ.. og må drømmen du bær bli sann.. sommerfuggel fra Guatemalaland!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh..bildet av hun jenta som skrev under på papirene sine sa mer enn 1000 ord!
Du er tøff og flink, jeg er imponert over stå-på viljen din!
Jeg tenker mye på deg og er inne på bloggen din hver dag.
Klemmer!