onsdag 24. september 2008

Engasjerte Roland

Med fire timer buss langs smale veier, blir jeg med Spor ungdommene til en liten by, Xela, der jeg skal møte deres spanskskole, familier, og oversette info om deres nye innholdsrike hverdag. Siden Guatemala feirer nasjonaldag disse dagene (ja, ikke bare 15. sept.!), er gatene fulle av mer eller mindre musikalske mennesker og et yrende liv jeg aldri har sett maken til..!

På en liten kafè i denne kulturelle byen, møter jeg Roland. Jeg har fått et tips om hans samarbeid med FUNDATED, og derfor utlyst min interesse for å møtes, noe han har god tid til. I 6 timer går praten i ett på spansk, som overraskende nok kjennes naturlig til tross for at vi begge er skandinaviske. Roland er nemlig en svensk mann, som for 6 år siden skulle en liten tur til Guatemala for å lære mer om språket og kulturen, men som til glede for mange guatemaltekere ble værende. Hans tilstedeværelse har resultert i en etterlengtet skolebok til barn som bor i fjellene. En bok som gjennom vakre illustrasjonstegninger lærer de å skrive spansk og samtidig deres språk, kaqchikel, som er et av indianernes mange stammespråk.

Ingen kommentarer: