fredag 19. september 2008

Spor ungdommene

De siste to ukene har jeg hatt ansvar for Spor ungdommene som skal være her i Guatemala i 5 måneder. Spor er et utvekslingsprogram for ungdom mellom 18 og 25 år i regi av Vennskap Nord/Sør, der programmet spesielt er tilrettelagt ungdom med yrkesfaglig eller praktisk bakgrunn. Ungdommene Ante, Oda, Elice, og Ørjan er en frisk og god gjeng med mye energi, og det har vært lett å trives i deres nærvær. Her er vi sammen med tidligere spor deltaker, Hermelinda. Denne søte mayaindianerjeta kom tilbake til Guatemala etter 5 opplevelsesrike måneder i Norge for et halvt år siden. Dagene våre har gått ut på å bli kjent med hva organisasjonen FUNDATED gjør. Et av utfluktene var slummen i Guatemala, der mennesker bor i småe blikkskur under en stor bru.At vi ikke ble dårlige i magen etter å ha inntatt et stort måltid som de overrasket oss med, var en lettelse selv om jeg ærlig må innrømme at min ellers åpne gane hadde vanskeligheter her.
På skolen under brua fikk vi leke og ha det morro med barna. De hilste oss velkommen med å synge på spansk "jeg har det bra fordi Jesus bor i mitt hus". Disse barna mangler alle en mor eller far på grunn av alkohol og vold i hjemmet.

Det var også sterkt å møte den eldre garde, og høre hva det betyr for de å få hjelp av FUNDATED til medisiner, mat og strøm, da det ikke finner noe støtteapparat fra andre hold.
Mannen bakerst er 80 år og har tatt på seg ansvaret med å hjelpe mannen forran på 50 år.
Hvor disse menneskene under brua med marginale kår henter sin styrke fra, er meg et spørsmål som hittil er ubesvart.

Ingen kommentarer: