mandag 20. april 2009

La Semana Santa en Guatemala

Påsken- eller Samana Santa- som den heter her, er noe ganske annet enn påsken i Norge!! Blandt alle feiringer i Guatemala er dette den aller største! Ja, jeg lover.. den katolske feiringen, fylt med blomster, sjablongfargede gater, lange opptog med lilla kledte mennesker bærende på store krusifikser sammen med den dramatiske korpsmusikken.. det er umulig å ikke bli betatt! :)
Foto: Og feiringen er lang.. Hver fredag kveld, fem uker i forveien, har jeg fått beskue tusenvis av Patzuns borgere samle seg rundt bønn og timesvise togvandringer. Først kommer to lange filer med Mayaer og ladinoer.. så femti mann bærende på en svaiende, opplyst Kristus som bærer sitt kors, følgende av en trillebård med en durende agregator, en lyspære på stang for musikantene og en lang ledning som bærer musikken til de andre høytalerne lengre bak.. ja, jeg sier det... det er litt av et syn:) Foto: Som siste måltid, samlet vi oss alle i parken og spiste brød dyppet i svart honning. Klimakset av feirngen fant sted torsdag og fredag i påskeuken, da opptogene eksploderte av mennesker og gatene ble dekorert med nydelige "tepper" av farget sagmugg og sand. Et flere timers kunstverk som toget elegant tråkker seg gjennom!Foto: Vakre Mayakvinner er også en del av togets kunstverk:)
Vel.. Jeg koste meg hele uken i Patzun.. utenom fredag, da jeg tidlig om morgen reiste inn til Antigua, som visstnok skulle slå alt av opptog og fargerike gater... Det kan nok stemme, men alle turistene og de kaotisk fulle gatene gjorde ikke akkurat store inntrykk på meg. Det ble mer en følelse av et stort show, og jeg lengtet fort tilbake til Patzun, der jeg er den eneste turist:)
Foto: ...turister!
Foto: Kristus...korsfestet, død og begravet...men sto opp igjen:)

2 kommentarer:

Morfar Bernt sa...

Ja Ingvild,
vi leser så øyet blir stort og vått, er storimponert over fotograferingen din, og minst like fascinert over fortellerevnen, -den engasjerte reporters suverene evne til formidling!
Jeg har skrevet ut hele bloggen din på fotopapir, det er blitt en liten bok om "Ditt Guatemala".
Morfar

mari mekko sa...

Hei Ingvild!
Jeg er helt enig med Morfar, -du er så flink! Jeg har Gua-glimt som startside på Pcen både på jobb og hjemme, og er like lykkelig hver gang det kommer noe nytt! Jeg og Øystein snakker om deg nesten hver dag, og har avtale om å holde hverandre oppdatert på Ingvildnytt...
Klem!