torsdag 7. august 2008

Ingvild - con rumbo a Guatemala.. (i retning Guatemala)

Den som har begge beina på jorda står stille, sier et gammelt regnskogordtak.
Med 24 timer igjen til avreise av det som skal bli ett års opphold i et nytt kontinent, en ny kultur.. kort sagt en helt ny hverdag, kjenner jeg sommerfuglene leke sisten i magen.. Snart sitter jeg høyt oppe i luften, der jeg skal sveve i ca 16 timer, med noen få timer mellomlanding i Amsterdam og Panama. Vel framme i Guatemala vil Mario fra FUNDATED (organisasjonen jeg skal jobbe i) stå å ønske meg velkommen med stort skilt med bokstavene; "Ingvild", og plutselig er alt jeg har forberedt og tenkt på det siste halve året i gang...

Det er ikke lite å tenke gjennom når den kjente, komfortable hverdag skal forlates for et år.. heldigvis har Petter Skauen, som skal ha all takk for at jeg har fått mulighet til å reise, foret meg med informasjon av ulikt kaliber. Et halvt år med jevnlige kaffemøter med Petter, og etterhvert økende mailkontakt på spansk med organisasjonen har vært like viktig som å kle seg etter været. Går man ut med shorts i snøvær, vil det ikke ta lang tid før ønsket om å returnere melder seg, men med gode klær kan man derimot gå ut og riktig trives:)

Med vaksine, forsikring, en god dose tabletter just in case fra min legetante -og ryggsekken med spanskbøker, noen gaver, strømadapter, myggspray, min gamle datamaskin, et kamera og nøye utvalgte klær, på tilsammen 20 kg - er jeg klar til avreise.. Etter råd fra reisehåndbøker har jeg sydd hemmelige lommer inni klærne, (hysj-hysj) der penger og bankkort kan gjemmes, samtidig som et kjøpt magebelte på innsiden av t-skjorta rommer passet. Det eneste jeg mangler nå er øyne i nakken!

Det er med veldig mye glede og bittelitt gru at jeg nå realiserer noe jeg har ønsket i flere år, nemlig å komme tett innpå en annen kultur, et annet språk, mennesker som lever under helt andre forutsetninger og har en annen livsstil enn hva jeg selv er vant med..
Jeg er spent på hva dette året vil gjøre med meg. Jeg står på trappene til et år fylt til randen av erfaringer og utfordringer.. et år med nye perspektiv og engasjement..
Jeg føler meg heldig, og jeg føler at jeg absolutt ikke står stille:)

Takk, kjære gode familie og gode venner, for fantastiske koselige sommerdager sammen.. dere er med meg på tur i tankene, og vi holder kontakten.. Hasta luego! (På gjesyn!)














Ingvild - on the way from north to south!

2 kommentarer:

pappa sa...

Hei Ingvild,
spennende reise du legger ut på. Alt godt på reisen.

Anonym sa...

ingvild, det beste til deg. fantastisk bildet :-) ta være på deg. ellers har du nummeret mitt ;-) glad i deg. klem christiane