lørdag 28. februar 2009

Chickenbuss kulturen

Foto: Chickenbussene er det store transportmiddelet her i Guatemala, da det ikke finnes tog eller metro. Dette er gamle skolebusser fra USA, som med en ny "look" ser ut som sirkus-trailere!
To ganger i uka reiser jeg med disse bussene til og fra Patzun, og det er en kulturerfaring.. Bussen raser alltid travelt av gårde i et vilt tempo, mens passasjerene hopper på i fart.. I bakgrunnen spilles latin-amerikansk musikk, i setet foran sitter en familie på fem (på et sete tilregnet for to), og tross i den stapp fulle bussen trenger bussmannen seg frem for å samle inn sine slanter. (vekslepengene fås alltid igjen en eller annen gang;) Uansett om turen er på ti eller femti minutter, stoppes det likevel opp enstund for selgere. Selv om produktene aldri er spesielt imponerende, er denne lille inntekten nok livsviktig for mange. Drops, kjeks, cd-plater de har brent hjemme i stua si eller ulike mirakelprodukter legges da i hver av pasasjerenes hender, i håp om å få penger i retur!
Da det ikke er ufarlig å reise slik i dette landet, ber jeg alltid en bønn før jeg setter meg på bussen.. og heldgvis har det ikke skjedd meg noe voldelig! Derimot har jeg opplevd at de godt kan lyve om hvor de skal.. Bussen som sa den skulle til hovedstaden tok meg sist uke heller med til en landsby.. der stoppet den og ble stående en time.. før den bestemte seg for å returnere til samme sted jeg kom ifra.. !! Med over tre timer på en stappfull buss og med dårlg luft var jo dette ganske kjedelig, men ingen krise:)

1 kommentar:

Clau sa...

I know that your blog is in german... but let me told u that ur profile have nice pictures!
Bless!