onsdag 11. februar 2009

Livet i slummen

Med litt tid til overs under januarplanleggingen, fikk jeg en oppgave av Fundated om å lage en rapport om livet til de eldre i slummen, under den store broen i sone seks og i Colonia Noruega. Med et tosiders spørreark til hver gikk dermed turen inn i tyve ulike hjem, der koordinatoren fra hvert sted og jeg intervjuet de eldre ansikt til ansikt om deres helse, ernæring og boforhold. Dette ga meg mange nære innblikk jeg sent vil glemme!
Foto: "Hvilken fremtid har jeg?"
Fattigdom er å ikke kunne ha innflytelse over sin egen livssituasjon!
Foto: At forskjellen er stor mellom hvordan ulike mennesker lever her i Guatemala vet nok de fleste, men at mange mennesker må leve under dårlige omstendigheter er ufattelig trist!
Heldigvis har Kirkens Nødhjelp jobbet mye her, og Fundated leverer ut matposer og medisiner hver måned gjennom sine kordinatorer som bor på samme sted!
Foto: En av effektene fattigdommen gjør med mennesker, synes å være mangel på tiltak eller initiativ til forbedring.. I dette huset ble jeg stående å betrakte helt ubrukelige ting flyte rundt om kring, bålet i hjørnet av rommet som brukes istedenfor gassovnen de fikki fjor (grunnet at de ikke vet hvordan den skal brukes), røyken fra bålet som lager os i hele rommet i mangel av en pipe, og sand fra hønene og kattene ligge strødd over alle bord og skap... Uh, så deprimerende å bo slik, tenker jeg, mens det eldre ekteparet bare kommer på at de trenger litt mer bølgeblikk til taket som lekker vann, når jeg spør om deres behov...Foto: Alkohol er et annet resultat av fattigdommen. Mange prøver å glemme eller gjemme bort smerten, mens slantene som skulle gått til mat drikkes bort. Foto: Denne eldre damen har jeg ved tre besøk funnet alene i mørket, da hun helst ikke vil bruke strøm. Derimot er hun ikke trist av seg.. Smilet sitter lett, og hun lo så hun gråt da jeg strevde med å regne ut alderen hennes ut ifra fødselsåret, hehe! Vi ble enige om at vinduet som er dekket med blikk og papp, kunne slippe inn dagslys ved hjelp av små endringer:)
Foto: Absolutt fattige lever på under 8 kroner dagen, og da finnes det f.eks. ingen penger til lege..
Foto: I mangel på annen hjelp, lærer man fort verdien av å ta vare på hverandre. Aldri har jeg sett barn ta så godt vare på de mindre barna enn nettop her!
Foto: Noen synes å ha kort vei til gleden og latteren over de små ting!
Foto: Makkeren min i møte med en av de mange som er glade for besøk. Det er ikke mange som tar seg tid og krefter til å tale disse menneskenes sak, men det finnes noen ildsjeler, slik som denne damen! Gjennom maaaange års jobberfaring med barn på gata, er det ikke vanskelig å kjenne hennes brann.. nemlig at hvert menneske er et mål i seg selv, og at alle har en rett til å leve sine egne liv slik de selv vil!

1 kommentar:

Anonym sa...

Så heldige disse menneskene er, tross alt, som får møte deg!
God helg!