onsdag 18. februar 2009

Nytt norsk maya-program gjennom FN

Med god grunn føler meg ofte stolt over min tilhørighet her i Guatemala. Mange norske hjerter har nemlig kommet hit og gjort mye godt.. fra store til små volum!!
Siste nytt (i stort volum) er at Norge har tatt initiativ til å utvikle og finansiere et nytt maya-program gjennom sin ambassade her i landet. Dette er et felles program mellom Norge og FN i Guatemala, der Norge ønsker å vise solidaritet med Maya, Xinca og Garifuna folkeslag for å hjelpe de til å utøve sine rettigheter som urfolk, styrke deres kultur og språk, bekjempe deres fattigdom og øke deres levekår. Av denne grunn inviterte ambassadør Lars Vaagen meg til åpningen, som fant sted i den lille mayabygda Solola, fire timer fra hovedstaden.
Foto: Rigoberta Menchú med Lars Vaagen og Soloas ordfører i bakgrunnen, under åpnngen av programmet.
Foto: Her undertegner statssekretær Håkon Guldbrandsen avtalen, som rommer hele 60 millioner. Urfolket, som dekker flertallet i Guatemala, er fortsatt en utelukket gruppe. Norge vil derfor ha dette i fokus i de tre følgende årene, der samarbeidet med FN-systemet skal sikre bredt samarbeid og koordinering. Foto:Neste dag ble jeg invitert med på båttur over innsjøen Lago Atitlan til San Lucas Toliman, som ble hardt rammet under borgerkrigen. Med stor glede fikk jeg da prate med Håkon Guldbrandsen om mine Guatemala erfaringer på båten, og med Rigoberta Menchú og mannen Angel Canil i San Lucas. De inviterte meg til og med hjertelig hjem:) Ja, dette var litt av en dag for meg!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Så spennende, og artig!
Jeg sjekker bloggen din hver dag, og blir så glad når det er noe nytt!
Her hjemme driver jeg og baker tyske skiver (husker du dem?)fordi på lørdag skal vi på Roliehytta i en hel uke. Gå tur til Spitsbergseter og Eldåbu, og forhåpentligvis er det ingen som stikker hull i nikkersen til Pappa i år.. haha!