torsdag 19. februar 2009

En helg på landet med Cristal!

Cristal heter hun, og mange ganger tenker jeg på hvor godt hun kler dette navnet. Tross hennes 30 år er hun lita og tynn, og den spake stemmen hennes røper noe skjørt og underlegent... på den andre siden er hun sterk.. ja, sterkere enn få!
Cristal vokste opp uten far. Som mange andre flyttet hun derfor hjemmefra som 13 år, for å tjene inn penger til familien. Etter en lang reise inn til hovedstaden og mye leting, fant hun selv frem til en jobb. Hennes yrke ble hushjelp, og her har hun blitt! Mandag til lørdag jobber hun fra morgen til kveld, der hun steller huset alene om dagen og koker mat for familien på kvelden.
Hos denne familien bor jeg... og siden jeg har vanskelig for å vende meg til den tydelige rangordningen, deler Cristal og jeg ofte på oppvasken og stryking av tøy! Gjennom mange gode kveldsmatprater har vi utviklet et godt vennskap, og en helg inviterte Cristal meg med hjem på landet!
Foto: Hver lørdag reiser Cristal langt langt og lengre enn langt for å besøke mammaen sin, som sitter hjemme alene og venter!
Foto: Uten sin datters hjelp hadde ikke mammaen levd i dag, da hun p.g.a sukkersyke verken har jobb eller annen inntekt. Foto: Kvelden tok til med mye latter og liv, og etter et godt måltid hoppet vi alle sammen ut i deres hjemmebygde "Tamascal".. en badstu som de på landet bruker i steden for dusj!! Siden de bor høyt og gradestokken nesten var ned i null, skjønner jeg godt at dette foretrekkes fremfor enn kald dusj! Når bålet var fjernet og vannet ble kastet på de varme stenene, steg temperaturen fort....que riiiico!:)Foto: Inne i det kalde murhuset var det godt å samles rundt ovnen med litt kaffe og varm suppe, før søvnen tok tak i oss før klokken ni!:) Neste dag reiste vi den lange veien tilbake til en annerledese hverdag.. Men selv om Cristal har blitt vant til hovedstadens vaskemaskiner, stekeovner og brød, vasker hun fortsatt sine egne klær for hånd.. og med en stor pose full av mammaens tortilla, mener hun å klare seg til godt neste helg!

Ingen kommentarer: